Cebula, czosnek, imbir, chilli – to nie moda, to konieczność.


Cebula, czosnek, imbir, chilli – to nie moda, to konieczność.

Sezon jesienno – zimowy przed nami. Przeziębienia i różnego rodzaju infekcje częściej będą wszystkim dokuczały. Pora zwiększyć odporność naszego organizmu. Cebula, czosnek, imbir, chilli – to nie moda, to konieczność. Mają właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i antynowotworowe.

Na przykład czosnek ma działanie przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwpasożytnicze, przeciwgrzybiczne. Obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

Imbir zaś ma działanie przeciwzapalne, ułatwia trawienie – olejek zawarty w kłączu pobudza wydzielanie śliny i soku żołądkowego, działa żółciopędnie i rozkurczowo, leczy wzdęcia, łagodzi mdłości – jest składnikiem leków przeciw chorobie lokomocyjnej, łagodzi bóle miesiączkowe, zmniejsza zlepianie płytek krwi, chroni więc przed tworzeniem się zakrzepów, dlatego jest niezbędny dla osób z podwyższonym cholesterolem, działa przeciwobrzękowo, dba o jamę ustną – ma działanie odkażające i odświeżające, leczy infekcje i pobudza wydzielanie śluzu, poprawia ukrwienie mózgu – zwiększa tym samym koncentrację i wydajność umysłową, no i wspaniale rozgrzewa cały organizm – polepszając krążenie krwi.

Chilli -cudowne właściwości te papryczki zawdzięczają niezwykłemu składnikowi – kapsaicynie. Uwaga – składnik ten podobno uzależnia, ale to tylko wyjdzie nam na dobre. Jedna z ważnych informacji dla sportowców – zjadając produkty bogate w kapsaicynę można zwiększyć swoją wytrzymałość w trakcie długich treningów fizycznych, jednocześnie szybciej się regenerować. Kapsaicyna zwiększa pobieranie tlenu przez organizm, wynikiem czego wzmacnia płuca i podnosi absorpcję tlenu do krwi. Działanie chilli jest szerokie – w przeziębieniach pomaga oczyścić drogi oddechowe, bardzo korzystnie działa na serce, obniża poziom cholesterolu, przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów we krwi, zapobiega zatruciom pokarmowym. Jedzmy chilli na zdrowie!

Cebula – bogata w witaminę C, substancje bakteriobójcze, świetna na przeziębienie, poprawia odporność, dzięki minerałom, które zawiera – fosfor, magnez, siarka, cynk oraz krzem wzmacniają odporność organizmu na infekcje i choroby. Cebula poprawia trawienie, obniża ciśnienie i poziom cukru oraz cholesterolu we krwi. Ma działanie grzybobójcze.
Co ważne, cebula nie traci swoich właściwości podczas obróbki termicznej.

cebula

Pamiętajmy też o kiszonkach. Kapusta, ogórki, buraki, warto włączyć je do naszej diety na co dzień.
Jeśli będziemy przywiązywali wagę do tego, co mamy na talerzu z całą pewnością polepszymy swoją odporność – jedzmy produkty nie przetworzone, dużo warzyw i owoców, starajmy się nie najadać do syta, nie zapominajmy też o ćwiczeniach fizycznych. Wtedy przeziębienia, grypy i infekcje nie będą się nas imały. Jeśli jednak już zachorujemy, choroba będzie miała łagodniejszy przebieg.

+ There are no comments

Add yours